Abstract
תימן ויהודיה היו נתונות לשלטון האסלאם מאז שנת 629. במשך תקופה ארוכה זו נתחלפו בה השלטונות, אך השלטון שהאריך ימים יותר מכל היה בידי הכת הזידית שראשיתה בשנת 896 ואחריתה במהפכה הרפובליקנית בשנת 1962. אמנם השושלת הזידית לא שלטה באופן מלא בכל התקופה הזאת אלא רק לסרוגין בשנים 1172-890, 1872-1635, 1962-1918. בפרקי הזמן האחרים שלטו שושלות אחרות, שהחשובה מכולן הייתה השושלת הרסולית בשנים 1250-1454, או שהארץ הייתה נתונה לשלטון זר, כלומר האימפריה העותמאנית בשנים 1635-1517, 1918-1872. על פי המידע המצוי בידינו, ההנהגה היהודית בתימן הייתה כפולת פנים: ההנהגה הרוחנית הדתית ששאבה את סמכותה מן הקהילה עצמה, ולצדה - ולעתים לא נדירות: לעומתה - הייתה ההנהגה הקהילתית-המדינית שכוחה בא לה מן השלטון המוסלמי. כפילות זו ידועה היטב בקהילות ישראל בגלויות השונות - גם בארצות הנצרות - ובכל התקופות, ויש מי שמצא את שרשיה עוד בתקופת חז"ל. כפילות זו של ההנהגה הייתה מוכרת היטב לא רק במישור הארצי. אלא גם במישור המחוזי, כאשר בצד המארי של הקהילה המקומית או של המחוז המסוים, כיהן ה'עאקל' בתפקיד המנהיג הקהילתי הממונה מטעם השלטון המוסלמי המחוזי. באופן עקרוני הייתה החלוקה בין שני המנהיגים ברורה למדי: המארי, שבמישור הארצי או המחוזי היה בעל הסמכות הדתית ושימש כמורה הוראה וכבית דין - אם יחיד ואם בראש הרכב של שלושה, הרי תפקידו העיקרי של המנהיג הקהילתי היה בקשר בין השלטון לבין הקהילה, בעיקר לצורך גביית מס החסות - הגזיה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 9-14 |
Number of pages | 6 |
Journal | תהודה: בטאון האגודה לטיפוח חברה ותרבות תעוד ומחקר |
Volume | 28 |
State | Published - 2012 |
IHP Publications
- ihp
- Haleṿi, Yiḥya Yitsḥak -- 1867-1932
- Jewish diaspora
- Jews -- Yemen (Republic)
- Jews -- Yemen (Republic) -- Aden
- Yemen (Republic) -- History