המבנה והפרקטיקות המוסדיות של פלטפורמות מימון המון בישראל ובארצות הברית

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מימון המון הוא מנגנון מקוון והמבוזר, המאפשר לקשר בין יזמים הזקוקים להון לבין ציבור המתעניין ומוכן לתרום לה. השתתפות פוטנציאלית של תומכים רבים עשויה להגשים את חזון "עושה הרשתות" שניסח יוחאי בנקלר, הגורס שהרשת מאפשרת שילוב מעגלים רחבים יותר במערכת הכלכלית. מחקר זה בודק את התפקיד של שני גורמים בעיצוב סיכויי ההצלחה של פרויקטים במימון המון. גורם אחד הוא גאוגרפי: המידה שבה מיקומו הפיזי של הפרויקט קשור לסיכויי ההצלחה לגייס מימון מההמון (כלומר, לעמוד ביעד הגיוס שהיזם קבע לפרויקט מראש). הגורם השני נוגע לחשיבות פעילותם של המתווכים בהצלחת הפרויקט - הפלטפורמה עצמה, תקשורת המונים ומדיה חברתית - בהצלחה של פרויקטים. בארצות הברית ההמחקר מלמד שלפלטפורמה יש נטייה רבה להמליץ על פרויקטים הממוקמים במרכזי תרבות מבוססים, וכי המלצה של הפלטפורמה מנבאת היקפי מימון גבוהים. בישראל אספנו נתונים על אודות מימון פרויקטים בשלושה תחומים - יזמות אזרחית, מסחר ותרבות. יזמות אזרחית נוגעת, למשל, למימון יוזמות חקיקה בכנסת או להקמת מרכז שישרת קהילה מסוימת. פרויקטים מסחריים נוגעים לשיווק מוצרים במגוון תחומים כולל אופנה, משחק וטכנולוגיה. פרויקטים בתחום התרבות מתמקדים בהפקת הופעות וביצירות מסוגים שונים. ניתוח הנתונים מצביע על כך שלמיקום הגאוגרפי של הפרויקט יש זיקה למידת ההצלחה לגייס מימון, וזאת במיוחד בפרויקטים בתחום היזמות האזרחית והמסחר. ככל שפרויקט יזמות אזרחית או פרויקט מסחרי ממוקם במיקום מרכזי יותר (בקרבה גדולה יותר לתל אביב), כך סיכויי ההצלחה שלו לגייס הון גדלים. לעומת זאת, אין עדות לכך שההצלחה של פרויקטים לגייס מימון בתחום התרבות קשורה למיקומם. בדומה לארצות הברית, נמצא שפרויקטים שהפלטפורמה בוחרת לקדם באתר נהנים מההצלחה פיננסית רבה יותר. אולם בשונה מהמצב בארצות הברית, הפלטפורמה הישראלית נוטה להמליץ יותר על פרויקטים בפריפריה מאשר במרכז. המחקר דן בממצאים אימפריים אלה ומציע דרכים לרתום את מנגנון מימון ההמון לטובת האינטרס הציבורי. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)133-154
Number of pages22
Journalמחקרי רגולציה
Volumeא'
StatePublished - 2019

IHP Publications

  • ihp
  • Crowd funding
  • Electronic commerce
  • Finance, Public
  • Israel -- Economic conditions
  • Mass media
  • Rural conditions
  • Social media
  • United States -- Economic conditions

Cite this