Abstract
'היצירה הדויטרונומיסטית' חוברה בגלות בבל בשנת 560 לפנה"ס בקירוב, בידי מחבר אחר: הדויטרונומיסט. לפי הנחה זו המוצעת במאמר זה - ספר דברים הוא המבוא ל'היצירה הדויטרונומיסטית', וספר ירמיה חותם אותה; בספר דברים הותוותה הדרך ונקבעו הנורמות; בגוף החיבור, בספרי יהושע עד מלכים, נבחנו היחסים בין ה' לבין ישראל, מכיבוש הארץ ועד חורבן הבית ואובדן הארץ הטובה, לאור החוקה הדברימית; ואילו ספר ירמיה, החותם את היצירה הדויטרונומיסטית, מתמקד בתהליך שקיעתה ונפילתה של יהודה, מנתח את הסיבות שהביאו לחורבן, ומבשר לגולים את בשורת הגאולה. בדומה למשה המנבא לא רק את הגלות אלא גם את התשובה והשיבה (דב ד;ל), ירמיהו אינו רק נביא החורבן אלא גם נביא הגאולה. הדויטרונומיסט בוחן אפוא את העבר על-פי עקרונות 'תורת-משה', ומתווה את העתיד לאור דבר ה' בפי נביאיו ובראשם משה וירמיהו. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | The Deuteronomistic Composition: Scope and Literary Structure |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 172-194 |
Number of pages | 23 |
Journal | בית מקרא |
Volume | 67 א |
State | Published - 2022 |
IHP Publications
- ihp
- Bible -- Deuteronomy
- Bible -- Former prophets
- Bible -- Hemeneutics
- Bible -- Jeremiah
- Bible as literature
- Deuteronomistic history (Biblical criticism)
- Structural linguistics