Abstract
כאשר המחבר המקראי בא להפליג בשבחה של חכמת שלמה הוא משווה אותה לחכמת מצרים. מכאן אנו למדים שחכמת מצרים זכתה במוניטין בעת העתיקה. ואמנם עד כה התגלו כשלושים יצירות השייכות למעגל החכמה המצרית, שהידועה שבהן היא הוראת הסופר אמנמאפת שזמנה, קרוב לוודאי המאה הי"א לפני הספירה. מאז פרסום הוראת אמנמאפת בתחילת המאה ה-19 הושם הדגש במחקר ההשוואתי במגע בין הוראה זו לספרות המקראית, ומשנות ה-60 של המאה ה-20 רוב החוקרים בדעה שהחכמה המצרית היא שהשפיעה על מחבר ספר משלי. המאמר מבקש להרחיב את היריעה ולצרף לשיח ההשוואתי יצירה מצרית, שחיבורה קדם להוראת אמנמאפת בכאלף שנה ואשר המקבילות בינה ובין ספרות החכמה המקראית אינן פחותות ואולי אפילו אפילו מרובות יותר: הוראת פתחחתפ. המחברת פותחת את המאמר בסקירה קצרה של הוראת פתחחתפ ולאחר מכן תתמקד בקווים המשותפים להוראת פתחחתפ ולחכמה המקראית, בעיקר עם הספרים משלי וקהלת. בסוף המאמר תנסה המחברת לענות על השאלות: כיצד הגיעו מסורות חכמה מצריות הקודמות בכאלף שנה ויותר להופעת הספרות המקראית, לידי מחברי הספרות המקראית, והאם המגע עם מסורות חכמה מצריות עתיקות שופך אור חדש על הקשר שבין ספרות החכמה המקראית לחכמה המצרית?
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 132-162 |
Number of pages | 31 |
Journal | בית מקרא |
Volume | 57 |
Issue number | ב |
State | Published - 2012 |
IHP Publications
- ihp
- Bible -- Ecclesiastes
- Bible -- Proverbs
- Egypt -- History -- To 332 B.C
- Influence (Literary, artistic, etc.)
- Wisdom literature