Abstract
המאמר מספר את הסיפור המודחק, המושתק, של להקת תיאטרון יידיש מרכזית אחת - "ווילנער טרופע", אשר פעלה במזרח אירופה ובמרכזה לפני ובמקביל ל"הבימה". סיפורה של להקה זו מאפשר מבט על מגמות ושינויים אשר חלו בתיאטרון היהודי במזרח אירופה בעשור השני והשלישי של המאה העשרים. חלקו השני של המאמר בוחן את סיפור הולדתה של "הבימה" לאור התיאור של "ווילנער טרופע". הבחינה חושפת את קווי הדמיון הבולטים בין "הבימה" ללהקה יידית זו. הדמיון מפקיע את "הבימה" מן האקסקלוסיביות של הסיפור הציוני של התיאטרון העברי, ומשיב אותה אל הזירה היהודית המזרח אירופית. ומכאן נפתח פתח לקריאת המהלך של התיאטרון ממוסקבה לפלשתינה כמהלך מורכב, רווי חיפושי דרך, לבטים וצירופי מקרים, מהלך שונה מן הסיפור הטלאולוגי שבא לביטוי בחיבורים ההיסטוריים המרכזיים בהיסטוריוגרפיה של התיאטרון העברי
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 65-92 |
Number of pages | 28 |
Journal | בקורת ופרשנות: כתב-עת למחקר ספרות עם-ישראל |
Volume | 41 |
State | Published - 2009 |
IHP Publications
- ihp
- ha-Bimah
- הבימה (תיאטרון)
- וילנר טרופע (תיאטרון)