Abstract
במאמר זה נבדק הארגון והניהול של הגנים הבהאים בחיפה שהינו מרחב משותף למספר קבוצות מבקרים, והתהליך המתרחש כאשר מקומות קדושים משווקים כאתרים חילוניים למטרת תיירות. בנוסף נבחנת היסטוריית הפיתוח של הגנים הבהאים, הפרסום והשיווק של האתר והשימוש המורכב המתקיים במרחב הגנים כיום. המסגרת התיאורטית מבוססת על התיאוריה של Lefebvre (1991), אשר עסקה באפשרויות ייצוג שונה של אותו מרחב. המאמר מבוסס על תצפיות וראיונות עם תיירים, עולי רגל ומדריכי סיורים בהאים וישראלים. במחקר נמצא כי מרחב הגנים הבהאים בחיפה הוא דו-מימדי, ומאופיין על ידי שני שימושים חברתיים ומרחביים השונים לחלוטין זה מזה: האחד של עולי הרגל המקיימים פעילות דתית והשני פעילות תיירותית חילונית. השימושים השונים במרחב הדתי-בהאי המשמשים הן את הקהילה הדתית, והן את זו החילונית, מצליחים להפוך את האתר הקדוש למשותף לציבור כולו – תופעה ייחודית בנוף הגאוגרפי במדינת ישראל כיום. בסיכום נדונה היעילות של השימוש במסגרת התיאורטית של Lefebvre להבנת ויישוב קונפליקטים במרחב ובהשלכות המרחביות של המודל (מתוך המאמר). כולל תמונות ותרשימים כולל איור 1: מפת המרכז הבהאי והגנים הבהאים.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 177-193 |
Number of pages | 17 |
Journal | אופקים בגאוגרפיה |
Volume | 73-74 |
State | Published - 2009 |
IHP Publications
- ihp
- Advertising
- Dispute resolution (Law)
- Haifa (Israel) -- Description and travel
- Interviewing
- Jewish pilgrims and pilgrimages
- Management
- Marketing
- Observation (Scientific method)
- Orthodox Jews -- Relations -- Nontraditional Jews
- Publicity
- Quarreling
- Shrine of the Báb (Haifa, Israel)
- Tourism
- Tourism -- Religious aspects