Abstract
הגעתם של ילדים בסיכון למרכזי חירום הינה חוויה מורכבת המקפלת בתוכה שני משברים פוטנציאליים; משבר הפגיעה שחווה הילד בסביבתו הטבעית ומשבר ההוצאה מן הבית בידי רשויות הרווחה. בנקודת זמן זו עולים רגשות רבים ומעורבים הייחודיים לכל ילד וילד וקשורים בחוויה האישית שלו, בכוחותיו, בקשרים שלו עם משפחתו ועם אחרים וברצונות שלו. טרם נחקרו בישראל ילדים בסיכון בנקודת זמן משברית זו. ציר דומיננטי שקשור בחוויה הזו הוא של תקווה מול ייאוש. שני הקטבים הללו נוכחים בעת ובעונה אחת בתוך החוויה המורכבת של הילד במינונים שונים ובאופנים שונים. מחקר זה עשה שימוש בטכניקה השלכתית, סיפור בשישה חלקים, על מנת לאפשר התערבות מחקרית חד פעמית שאיננה מעמתת את הילד באופן ישיר עם תכני המשבר שהוא מצוי בעיצומו. מן החומר הסיפורי ההשלכתי שיצרו 17הילדים שהשתתפו במחקר עלו ייצוגי תקווה מגוונים ובהם תמות שעסקו בהגנה הצלה ועזרה, יכולות ניהול החוויה מול סכנה פחד והרס, חברות וקשרים קרובים, הצלחת הגיבור במשימת, מאפייני סיום הסיפור ומידת הקוהרנטיות שלו. הבנתם של ייצוגי התקווה בקרב ילדים בסיכון אשר הוצאו מבתיהם, כמו גם היעדרם שלייצוגים כאלה והתמות העולות אצל הילד בשלב משמעותי זה,יכולה להיות רלוונטית להערכת מצבו הנפשי של הילד, לבדיקה של מערכות הטיפול במרכזי החירום ולנקודת מבט נוספת באשר לכוחות ולמשאבים שכן זמינים עבור ילדים ברגעי משבר קשים אלו; ואפשר שאף עשויים לנבא טוב יותר את הסתגלותם העתידית של ילדים אלה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 965-982 |
Number of pages | 18 |
Journal | טיפול באמנויות |
Volume | 9 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2019 |
IHP Publications
- ihp
- Brief psychotherapy
- Hope
- Problem children