Abstract
מטרת המחקר הייתה לבחון את ההבדלים בתפיסת הבית והמשפחה באמצעות שימוש בציורים השלכתיים בקרב ילדים בסיכון מהמגזר הערבי, המתגוררים בשלוש מסגרות שונות: פנימייה שיקומית, פנימיית יום, בבית עם הוריהם. במחקר השתתפו 78 ילדים, 34 בנים ו-44 בנות בגיל 8-11, המוגדרים כילדים בסיכון שחוו התעללות פיזית, הזנחה או את שניהם. שיטת המחקר כללה שאלון וציורים. לאחר שניתן הסבר על המחקר והושגה הסכמה מדעת להשתתפות בו, הועברו שאלון רקע לגורם המטפל בילד וציור בית כחלק ממבחן ציור בית, עץ ודמות המקורי H-T-P (Buck, 1969,1981) וציור משפחה קינטית K-F-D (Burns & Kaufman, 1970) לילד. נערכה מהימנות בין שני שופטים, שהם מטפלים באמנות לגבי האינדיקטורים: שלושה בציור "בית" ו-ארבעה בציור "משפחה". במחקר נמצאו הבדלים בין הקבוצות במספר אינדיקטורים שנבחנו. בציור 'בית' נמצאו הבדלים באינדיקטורים של גודל הבית והבסיס שלו, ובציור 'משפחה קינטית' נמצאו הבדלים בהשמטת דמויות סמכותיות, ציור דמויות דומיננטיות ופעילות האימא. הבדלים אלו משקפים תפיסת בית ומשפחה טובים יותר בקרב קבוצת הילדים בפנימיית יום. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 553-564 |
Number of pages | 12 |
Journal | טיפול באמנויות |
Volume | 5 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2015 |
IHP Publications
- ihp
- Boarding schools
- Children, Palestinian Arab -- Israel
- Drawing -- Therapeutic use
- Families
- Home
- Painting -- Therapeutic use
- Problem children