Abstract
הארכיאולוגיה של ארץ-ישראל התפתחה מראשיתה בצילם של טקסטים. במרוצת השנים התברר כי הטקסט המקראי הוא מקור בעייתי לשיחזורים היסטוריים מקיפים. הבנה זו, לצד התפתחויות והשפעות אחרות, הובילו לדחיקת הטקסט המקראי לשולי השיח הארכיאולוגי. חרף עיסוקה הנוכחי ב'שאלות הגדולות' לגבי ההיסטוריה של תקופת המקרא, הארכיאולוגיה של תקופת הברזל דחקה הצידה את המקרא עצמו, והציבה את הארכיאולוגיה המקראית במבוי סתום. המאמר מציע לחדש את הדיאלוג בין הארכיאולוגיה והמקרא, אך באורח שונה לחלוטין. בראש ובראשונה המחבר מציע סדר יום ארכיאולוגי חדש שאינו מוכתב על ידי הטקסטים המקראיים - סדר יום שיתמקד במגוון רחב של שאלות חברתיות ותרבותיות הנובעות מעושר הממצאים החומריים מן התקופה המקראית. ברם סדר היום חייב לשלב את המקרא בחקירת השאלות הללו, כמסמך תרבותי המכיל מידע רב ערך אודות העולם החברתי והרוחני של החברה שיצרה תרבות חומרית זו. הדיאלוג החדש יפיח רוח רעננה בארכיאולוגיה המקראית וישיב את המקרא ללב השיח הארכיאולוגי של תקופת המקרא.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 7-23 |
Number of pages | 17 |
Journal | חידושים בחקר ירושלים |
Volume | 14 |
State | Published - 2008 |
IHP Publications
- ihp
- Bible
- Bible -- History of contemporary events
- Eretz Israel -- Antiquities, Biblical