האם רק מן הידע נוציא לנו חינוך? צמצום הבגרויות כהזדמנות לחינוך המבוסס גם על עשייה

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

בספר המופת "אלוהים, אדם והסטוריה", יצא הרב פרופ' אליעזר ברקוביץ כנגד השוללים את המימד הגופני של האדם. לדעתו, התבטא יחס זה בתורת האידיאות של אפלטון ובפנייתה של הנצרות ל"מלכות השמים". לדבריו התנגדה היהדות לעמדות אלה מתוך גישה הוליסטית הרואה בגופניותו של האדם ולא רק ברוחו חלק חשוב בחינוכו. הוא מסביר כי אחת מתכליותיה המרכזיות של ההלכה היהודית היא חינוכו של הגוף, במידה רבה באמצעות המצוות ה"פולחניות" כמו התפילה. זאת מתוך הנחה שלא מספיק רק ללמד את האדם מהו ה"טוב" אלא יש לחנכו גופנית ולהקנות לו הרגלים שיצמיחו תודעה מוסרית אשר תביא לשליטה עצמית ולהכרה בקיומו ובצרכיו של הזולת. טענותיו של ברקוביץ לגבי מצב האדם, בעיותיו ופתרונותיה של ההלכה להן, מעלות שאלות יסוד לגבי מערכת החינוך: כיצד היא רואה את ילדינו ובאלו אופנים היא מחנכת אותם?
Original languageHebrew
Pages (from-to)19-22
Number of pages4
Journalעמודים
Volume762
StatePublished - 2013

IHP Publications

  • ihp
  • Bagrut examinations
  • Education
  • Knowledge and learning
  • Mind and body
  • ha-Ḳibuts ha-dati (Israel)

Cite this