Abstract
הפרעות אכילה הן קבוצה של הפרעות פסיכיאטריות בעלות מופע כרוני ועמיד לטיפול. מופע זה מוביל במקרים מסוימים להכרה בנכות על בסיס נפשי ולזכאות לסל שיקוםּ והכולל, בין היתר, שירות של חונכת שיקומית. החונכת השיקומית פוגשת את החניכה בדרך כלל בביתה, ומלווה אותה בהתמודדות עם משימות יום-יומיות הקשורות באוכל ובתחומי חיים נוספים. אף שבמקרים רבים החונכת ממלאת תפקיד מרכזי וייחודי בתהליך השיקום וההחלמה, מחקרים מעטים בלבד התייחסו עד כה לתפקידה בטיפול בהפרעות אכילה. מטרת המחקר היא לתאר את חוויית הקשר הנוצר בחונכות שיקומית בהפרעות אכילה מתוך נקודות המבט של החונכת ושל החניכה. המחקר הוא מחקר איכותני המבוסס על 15 ראיונות עומק עם חניכות (n=10) ועם חונכות (n=5). נמצא כי חוויית קשר החונכּות היתרונות מתוארים והשנייה הראשונה בתמה תמות. ארבע באמצעות מתוארת וההזדמנויות הטמונים בקשר, ומתאפשרים בראש ובראשונה בזכות פריצת מעגל ההסתרה וכניסת החונכת למרחב הביתי של החניכה. בתמה השלישית והרביעית מתוארים הקשיים שבדרך,ובכלל זה הקונפליקטים הנוצרים, וכן המתח והבלבול סביב אי השוויון וחוסרה הדדיות במערכת היחסים. ממצאי המחקר מדגישים את האופן שבו החניכות משתמשות בקשר האמיץ שנרקם עם החונכות כדי לקדם את תהליך השיקום. כניסת החונכות לביתן של החניכות מאפשרת להן לראות לעומק דברים שלא היו יכולות לראות בדרך אחרת. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | ما يُرى من هنا لا يُرى من هناك: الفرص والتحدّيات في الإرشاد الشخصي لأغراض إعادة التأهيل لمعالجة اضطرابات الأكل |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 1-29 |
Number of pages | 29 |
Journal | ביטחון סוציאלי |
Volume | 121 |
State | Published - 2023 |
IHP Publications
- ihp
- Eating disorders
- Mentoring
- Rehabilitation