Abstract
תחום הספורט מרתק אליו ילדים רבים המעוניינים לחקות ספורטאי-על ולהגיע למצוינות בענף שבו בחרו לעסוק. כדי להגיע לרמת מיומנות גבוהה, קרי מומחיות, בתחום זה, כמו באמנות, במוזיקה ובמדע, נדרש היחיד להשקיע כשמונה עד עשר שנים באימון מוכוון-מטרה (deliberate practice). אחת השאלות שמעסיקות חוקרי ספורט היא מתי יש להתחיל את האימון המוכוון-מטרה כחלק ממסע רב-שנתי, ששיאו הגעה לרמת מומחיות. במילים אחרות, מהו הגיל המתאים להתחיל לעסוק בספורט. מאמר זה בוחן היבטים שונים של סוגיה זו. מחברי המאמר מגדירים את המונח ספורט, סוקרים את הגורמים המעורבים בהתפתחות הילד (הספורטאי) הצעיר, ומתארים ניסיונות לקביעת הגיל המתאים להתחיל לעסוק בספורט המשקפים ממצאי מחקרים התפתחותיים ורטרוספקטיביים; ניירות עמדה מטעם חברות מדעיות ורפואיות; מודלים בתורת האימון ותקנות של גופי ספורט בין-לאומיים. בהתבסס על מקורות אלו מחברי המאמר מציעים שימוש בשלושה מונחים רלוונטייים - הגיל המתאים, הגיל הרווח והגיל הרצוי. הם ממליצים לקובעי מדיניות ולאנשי מקצוע בחינוך ובספורט להביא בחשבון לא רק את הגיל המתאים להתחיל לעסוק בספורט אלא גם את הגיל הרצוי לעשות זאת, תוך אימוץ גישות אלטרנטיביות חדשניות לטיפוח ראשוני בספורט, הקוראות דווקא לדחות את הגיל הרווח לתחילת העיסוק בספורט ולאפשר לילד/ה להתנסות במסגרות טיפול נוספות על זו של אימון מוכוון-מטרה, כמו האימון הספונטני והמשחק המוכוון-מטרה.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 39-61 |
Number of pages | 23 |
Journal | גילוי דעת |
Volume | 12 |
State | Published - 2017 |
IHP Publications
- ihp
- Athletes
- Exercise for children
- Physical education and training
- Sports