המאמר פותח בהצבעה על עבודת הדוקטור של גינצבורג, שעסקה באגדה המצויה בכתבי אבות הכנסייה כחיבור המשלים את החיבור 'אגדות היהודים' ואף מאיר אותו. המחבר מציין את האופן שבו גינצבורג עמד על עיבוד 'אגדות היהודים' אצל הנוצרים בהתאם לאמונתם. הוא מצביע על גילוי מוטיבים מקבילים בשני הקורפוסים, שמקורם לדעתו במאגר משותף של מסורת עממית, ואין בהם ללמד דווקא על כיוון מעבר המסורות מיהודים לנוצרים או להפך. לדבריו גינצבורג תיאר את הקורפוס 'היהודי' ולא את הקורפוס 'הרבני', משום שכיוון מעבר לספרות התלמודית-מדרשית וכלל את הספרות היהודית החיצונית והספרות היהודית-הלניסטית. לדעת המחבר, גינצבורג ראה במסירה בעל פה של אגדות חז"ל לאבות הכנסייה עובדה חד משמעית. תפיסת הדומיננטיות של המסירה בעל פה משיקה למניע מרכזי מאוד במחקרו של גינצבורג לשחזר את הליבה ה'עממית' של האגדה. המחבר מדגים באמצעות ניתוח מפורט של המסורות על חיזקיהו המלך את ממדי האפשרויות לעסוק בדינמיקה הבין-דתית של חומרי האגדה. (מתוך החוברת)
Original language | Hebrew |
---|
Pages (from-to) | 35-46 |
---|
Number of pages | 12 |
---|
Journal | מדעי היהדות |
---|
Volume | 47 |
---|
State | Published - 2010 |
---|
- ihp
- Aggada
- Christianity
- Christianity -- Relations -- Judaism
- Folk literature
- Influence (Literary, artistic, etc.)
- Judaism -- Relations -- Christianity
- Rabbinical literature
- Tales