בניית לוח "בוקר" לאבחון ה-Contextual Memory Test Child ומציאת תוקף ומהימנות בעבור ילדים בני 14-8 המתגוררים בישראל

דולי צימרמן, חנן ברהום-שומלי, שרי חוס, אלכסנדרדה שטיין, מיכל טנא-רינדה, יעל פוגל, ראפאת גנאמה, בתיה אנגל-יגר, צמרת ריקון

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

כלי האבחון CMT - Contextual Memory Test נבנה בעבור אנשים מבוגרים ומעריך היבטים שונים של זיכרון ומטה-זיכרון. כלי זה סיפק בסיס לבניית אבחון המותאם לילדים CMT-CH, שנמצא תקף ומהימן גם בעבורם, על ידי דור ועמיתותיה (2007). במסגרת מחקר זה נבנה לוח חדש לאבחון ה–CMT-CH, בדומה למבחן המקורי, שישמש כמדד תוצאה בתהליך הטיפולי. לוח זה מתייחס לסיטואציית הבוקר שחווה הילד, ומכאן שמו "לוח בוקר". במחקר השתתפו 60 ילדים, בבני 8-14 המתגוררים בישראל. למציאת תוקף מקביל ללוח החדש הועברו לכל ילד תת מבחן "נקודות" ו"פנים" מתוך מבחן ה-Children’s Memory Scale - CMS, לוח "בית הספר" מתוך מבחן ה-CMT-CH ולוח "בוקר" (החדש). תוצאות המחקר אוששו את תקפותו של הלוח החדש והתאמתו לילדים, הן כבעל תוקף מבחין (לפי גיל) והן כבעל תוקף מקביל לאבחון ה-CMS. נראה כי אבחון ה-CMT-CH הנו כלי מהימן לבדיקת זיכרון חזותי ומודעות לזיכרון בילדים, וראוי להשתמש בו כמדד תוצאה של לפני-אחרי התערבות. מגבלות המחקר: מדגם נוחות קטן. מומלץ לחזק ולהעמיק את ממצאי המחקר הזה במחקר המשך (תקציר מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)207-222
Number of pages16
Journalכתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
Volume17
Issue number4
StatePublished - 2008

IHP Publications

  • ihp
  • Children
  • Memory
  • Metacognition

Cite this