בכי כאמצעי תקשורת בקרב פעוטות בגילאי שנתיים-שלוש עם מוגבלות קשה ומורכבת

Translated title of the contribution: Crying as preliminary communicative attempts by infants with severe IDD

אורית חצרוני, אביבית שכטר

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

בכי הוא אמצעי תקשורת עיקרי דרכו מסמן התינוק למטפל שהוא זקוק לסיפוק צרכיו, והוא מתריע ומניע את המטפל להיענות לצרכיו. עבור תינוקות עם לקויות התפתחותיות הופך לעיתים הבכי, שבבסיסו הוא מנגנון הישרדות רפלקסיבי, לכלי העיקרי לתקשורת עם הסביבה. לבכי מתמשך המשמש כאמצעי תקשורת יש מספר חסרונות, כגון מאמץ גופני אצל התינוק, התעלמות הסביבה עד כדי סכנה ממשית לחיי התינוק, התפתחות חוסר אונים מתמשך אצל הפעוטות, תחושת כעס מצד ההורים, אשר במקרים קיצוניים עלול להסתיים בהתעללות בילד. לאור הבעייתיות של הבכי המתמשך, יש צורך במתן תכנית אלטרנטיבית שתציע כלי תקשורתי חלופי לבכי. תקשורת תומכת וחלופית (תת"ח) עשויה לספק מענה מעין זה. מטרת המחקר הנוכחי היא לבדוק את השפעתה של תכנית התערבות הכוללת אימון של תפקוד תקשורתי עם שימוש בתת"ח על שיעור הבכי המשמש כאמצעי תקשורתי בקרב פעוטות עם לקויות התפתחותיות קשות ומורכבות בגילאי שנתיים-שלוש, כמו גם את השפעתה של ההתערבות על מספר הכשלים התקשורתיים של המטפלות ואסטרטגיות התיקון של הפעוטות בעת האינטראקציה ביניהם. במחקר הנוכחי לימוד ההתנהגות התקשורתית החלופית נעשה באמצעות תמונות מצולמות וסמלי PCS, להם נילווה פלט קולי אשר היווה סימן טבעי עבור השותף התקשורתי ומשוב פנימי עבור המשתמש אשר מסייעים בהפחתת אירועי אי ההבנה. בנוסף לכך, לאחר ההתערבות שמר הצוות על עקביות בסגנון התגובות.
Translated title of the contributionCrying as preliminary communicative attempts by infants with severe IDD
Original languageHebrew
Pages (from-to)11-19
Number of pages9
Journalתקשורת תומכת וחליפית
Volume30
StatePublished - 2014

IHP Publications

  • ihp
  • Child care workers
  • Children with disabilities
  • Children with disabilities -- Education (Preschool)
  • Communication devices for people with disabilities
  • Communicative disorders
  • Crying
  • People with disabilities -- Means of communication

Cite this