Abstract
אפיסטמולוגיה אישית היא מכלול של ידע ותפיסות אישיות לגבי טיבו של הידע ולגבי טיבם של תהליכי ידיעה. ממחקרים רבים עולה שחשיבה אפיסטמית קשורה בהישגים לימודיים ובהתמודדות עם אתגרים הדורשים שיפוט, טיעון וחקר. מחקרים ראשוניים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שחשיבה אפיסטמית עשויה להיות גם קשורה בדרכים שבהן תלמידים
אוספים, מעריכים וממזגים מידע ברשת. מחקר זה מבקש לעמוד על הקשר בין החשיבה האפיסטמית של תלמידים הלומדים בבית הספר היסודי בישראל, לבין תהליכי למידה ממקורות מידע מקוונים. מטרת המחקר היא לאפיין את החשיבה האפיסטמית של התלמידים
במהלך ביצוע מטלות למידה מקוונות, העוסקות בנושאים מעוררי מחלוקת וריבוי דעות, ואת הקשר בין חשיבה אפיסטמית לבין תהליכי הערכה ומיזוג של מידע ברשת. המחקר כלל שתי מטלות למידה מקוונות, במהלכן התבקשו התלמידים לחשוב בקול כדי לחשוף חשיבה אפיסטמית ספונטנית בהקשר של למידה מקוונת (Hofer, 2004) בעקבות המטלות נערך ראיון אפיסטמי עם התלמידים.אוכלוסיית המחקר מנתה 42 תלמידים, הלומדים בכיתה ו'. ממצאי המחקר מעידים על כך שקיים קשר בין החשיבה האפיסטמית של התלמידים לבין היכולת שלהם למזג מידע ממקורות מקוונים. תלמידים בעלי חשיבה אפיסטמית נאיבית התקשו לזהות נקודות מבט מרובות, להשוות בין מקורות ולמזג מידע ממקורות שונים. לעומת זאת, לא נמצא קשר בין חשיבה אפיסטמית להערכת מקורות מידע ברשת. מחקר זה מצביע על כך, שיש צורך לקחת בחשבון את התפיסות האפיסטמיות של התלמידים בעת עיצוב מטלות למידה ברשת.
אוספים, מעריכים וממזגים מידע ברשת. מחקר זה מבקש לעמוד על הקשר בין החשיבה האפיסטמית של תלמידים הלומדים בבית הספר היסודי בישראל, לבין תהליכי למידה ממקורות מידע מקוונים. מטרת המחקר היא לאפיין את החשיבה האפיסטמית של התלמידים
במהלך ביצוע מטלות למידה מקוונות, העוסקות בנושאים מעוררי מחלוקת וריבוי דעות, ואת הקשר בין חשיבה אפיסטמית לבין תהליכי הערכה ומיזוג של מידע ברשת. המחקר כלל שתי מטלות למידה מקוונות, במהלכן התבקשו התלמידים לחשוב בקול כדי לחשוף חשיבה אפיסטמית ספונטנית בהקשר של למידה מקוונת (Hofer, 2004) בעקבות המטלות נערך ראיון אפיסטמי עם התלמידים.אוכלוסיית המחקר מנתה 42 תלמידים, הלומדים בכיתה ו'. ממצאי המחקר מעידים על כך שקיים קשר בין החשיבה האפיסטמית של התלמידים לבין היכולת שלהם למזג מידע ממקורות מקוונים. תלמידים בעלי חשיבה אפיסטמית נאיבית התקשו לזהות נקודות מבט מרובות, להשוות בין מקורות ולמזג מידע ממקורות שונים. לעומת זאת, לא נמצא קשר בין חשיבה אפיסטמית להערכת מקורות מידע ברשת. מחקר זה מצביע על כך, שיש צורך לקחת בחשבון את התפיסות האפיסטמיות של התלמידים בעת עיצוב מטלות למידה ברשת.
Translated title of the contribution | How do you know? Personal epistemology and learning online |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | תקשוב, למידה והוראה |
Editors | D. Chen, G. Kurtz |
Place of Publication | אור יהודה |
Publisher | The Center for Academic Studies |
Pages | 77-100 |
Number of pages | 24 |
State | Published - 1 Jan 2011 |