אוריינות וטכנולוגיה סיועית לילדים בעלי צרכים מיוחדים

Translated title of the contribution: Literacy and Assistive Technology for Children with Special Needs

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

רכישת יכולות אורייניות מהווה נדבך חשוב בעבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים, משום שבאמצעותן הם יכולים להתחבר למקורות ידע וליצור קשר עם העולם הנורמטיבי. בתהליך רכישת האוריינות ילדים אלה נתקלים בקשיים אובייקטיביים ובמחסומים המקשים עליהם במהלך כל שלבי רכישת הקריאה והכתיבה. הקשיים עלולים לנבוע מליקויים חושיים, קוגניטיביים, שפתיים, מקשיים פיזיים או מליקויי למידה. שימוש בטכנולוגיה סיועית עשוי לתמוך בתהליך רכישת האוריינות ובמימוש הפוטנציאל של בני האוכלוסיות המיוחדות. הטכנולוגיה הסיועית עשויה לפעול כפיצוי וכתחליף ליכולות החסרות, וכן כסיוע וכזרז המאפשר תהליך למידה ואימון לילדים בעלי לקויות למידה ולקויות קוגניטיביות ולילדים שיש להם לקויות קשות ומורכבות. טכנולוגיות סטנדרטיות וייחודיות עשויות לסייע לילדים לשפר את יכולתם ללמוד, להגביר את נגישותם לסביבה ולפתוח בפניהם הזדמנויות לרכוש יכולות אורייניות. בעבור ילדים שיש להם לקויות קשות ומורכבות, עשויה הטכנולוגיה הסיועית להיות הגשר היחיד לאוריינות ולאפשר להם לתקשר באמצעותה עם המשפחה ועם העולם הסובב אותם. מאמר זה מציג דגם של טכנולוגיה סיועית, בוחן מחקרים עדכניים, סוקר טכנולוגיות קיימות מציע כיווני מחקר חדשים וממליץ על שיטות להעצמת תהליכים לרכישת אוריינות ומיומנויות למידה. Refereed/Peer-reviewed
Translated title of the contributionLiteracy and Assistive Technology for Children with Special Needs
Original languageHebrew
Pages (from-to)195-218
Number of pages24
Journalסקריפט: אורינות - חקר עיון ומעש
Volume7-8
StatePublished - 2004

IHP Publications

  • ihp
  • Computers and people with disabilities
  • Literacy
  • Special education
  • Technology and people with disabilities

Cite this