University Students Coping in a Multilingual and Multicultural Environment

Translated title of the contribution: אופן התמודדותם של סטודנטים בסביבה רב-לשונית ורב-תרבותית

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מדיניות החינוך הלשוני בישראל, הקובעת את העברית כלשון ההוראה באוניברסיטאות, נראית נוגדת את המדיניות הלשונית המכירה בעברית ובערבית כלשונות רשמיות בישראל. החינוך הגבוה בישראל מפלה סטודנטים שלשון האם שלהם אינה עברית, בהם סטודנטים ערבים. מטרת המחקר לבדוק את השפעתה של רב-לשוניות על תפיסותיהם של הסטודנטים הנוגעות לשימוש בכל שפה ואת יחסם לסביבה לימודית רב-לשונית. בשנת הלימודים האקדמית 2011-2012 ניתן שאלון בעברית על רכישת כל שפה ושימושה בהקשרים ובמצבים שונים ובגישותיהם של הסטודנטים לרב-לשוניות. במדגם היו 42 סטודנטים בגילאי 20-40 באוניברסיטת חיפה בפקולטה לחינוך שהשתתפו בשני קורסים שעסקו ברב-לשוניות. השאלון התמקד בלשונות אם עברית (11), ערבית (25) ורוסית (6) ובדק את יחסם של הסטודנטים לדוברים רב-לשוניים ולהקשרים רב-לשוניים, ונאספו נתונים על כך גם מסיפורים אישיים ומהערות סטודנטים בשיעורים. הסטודנטים הצליחו בהיבט האקדמי והחברתי למרות מדיניות החינוך הלשוני. הם לא רק קיבלו בהבנה את הקשיים הכרוכים בלמידה בסביבה רב-לשונית והתאימו את עצמם לסביבה רב-תרבותית אלא אף למדו להעריך את יכולתם ואת יכולת חבריהם לכיתה להשתמש בלשון ולהצליח בתפקוד באוניברסיטה. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionאופן התמודדותם של סטודנטים בסביבה רב-לשונית ורב-תרבותית
Original languageHebrew
Pages (from-to)139-172
Number of pages34
Journalעיונים בשפה וחברה
Volume6
Issue number2
StatePublished - 2014

IHP Publications

  • ihp
  • Arab students -- Israel
  • Arabic language
  • Hebrew language
  • Multiculturalism
  • Multilingualism
  • Russian language
  • Universiṭat Ḥefah
  • אוניברסיטת חיפה
  • סטודנטים ערבים בישראל
  • רב-לשוניות
  • רב-תרבותיות
  • שפה עברית
  • שפה ערבית
  • שפה רוסית

Cite this